zaterdag 8 oktober 2011

D66 in de media

Actief, 5 oktober 2011

Nut van Burgernet is niet aangetoond
Drachten – Als enige fractie in de gemeenteraad van Smallingerland stemde D66 gisteravond tegen een krediet van 22.000 euro voor deelname aan ‘Burgernet’. De overige fracties vinden deelname nuttig om snelle opsporing van verdachten te bevorderen.

D66 stelt dat opsporing van verdachten van een misdrijf een taak van de politie is en niet van de burgers. Fractievoorzitter Ron van der Leck: “Wij zijn bang voor Wildwesttaferelen, waarbij onschuldigen worden opgejaagd omdat ze een beetje voldoen aan het signalement dat per sms door de politie is doorgegeven.

Voor het opsporen van zoekgeraakte kinderen bestaat al ‘Amberalert’, stelt Van der Leck. En ook het argument dat de criminaliteit met zo’n dertig procent wordt teruggebracht, deugt volgens D66 niet. Want er is nog geen afdoende evaluatie van Burgernet beschikbaar, aldus D66 in Smallingerland. Kortom: “Zonde van het geld in een tijd waarin we heel zorgvuldig met onze beschikbare middelen moeten omgaan”.