woensdag 30 juli 2014

Wethoudersblog juli 2014

Blog Ron van der Leck,
juli 2014

Het is nu juli 2014. Tijd van reces en tijd om eens achteruit te kijken. 2014 Is tot nu toe een hectisch, maar verrassend jaar! De Verkiezingstijd was voor ons D66’ers een drukke tijd, maar wel leuke en boeiende, veel contacten met de burgers en veel onderlinge contacten, wat meespeelde was dat we opeens een aantal nieuwe actieve leden hadden en die zijn altijd van harte welkom, niet alleen in Verkiezingstijd.

De Verkiezingsuitslag was gunstig, van 1 naar 2 zetels, lijkt niet veel, maar is gewoon een verdubbeling en door die verdubbeling, het verlies van de PvdA en de winst van de SP ontstond er een kans voor ons om aan de coalitie mee te kunnen gaan doen, dat hadden wij van tevoren niet bedacht. En inderdaad werden wij uitgenodigd om samen met de PvdA, de CU en de SP aan de coalitieonderhandelingen deel te gaan nemen. Wij hadden een sterk team daarvoor ingezet, Erwin Keun, Henk Gomis en ondergetekende. Het resultaat is bekend, er ontstond een prachtig coalitieprogramma waarin wij ons voor bijna 100% in konden vinden, een minpuntje, geen koopzondag, maar daarvoor in de plaats wel een referendum, een resultaat waar we als D66 trots op kunnen zijn.

Het gevolg daarvan is dat ik op 13 mei jl. geïnstalleerd ben als Wethouder met de portefeuilles Ruimtelijke Ontwikkelingen, Verkeer en Vervoer, Recreatie en Toerisme en natuurlijk Onderwijs. Eerlijk gezegd wist ik niet goed wat te verwachten, ik ging er blanco in, me wel realiserend dat ik in een rijdende trein sprong die niet voor mij even stil zou gaan staan. Het was behoorlijk omschakelen, van kijken vanuit de oppositie naar kijken als bestuurder, lid van B&W, verantwoordelijkheid dragen dus. Wat meteen opviel was de hoeveelheid dossiers waar ik iets over moet vinden, maar tegelijkertijd viel op dat de ambtenaren enorm betrokken zijn en altijd bereid zijn tot uitleg en/of advies.

Onze agenda’s worden bijgehouden door het Bestuurssecretariaat en het lijkt er soms op dat ze er een sport van maken om die zo vol mogelijk te proppen, maar dat is gewoon de praktijk die bij de functie past, ook de vele vergaderingen met collega’s van andere Gemeenten horen daar bij, leuk en zinvol om ook vanuit die kant ervaringen te horen. Het contact van de Raad tijdens de Raadsvergaderingen verloopt tot nu toe constructief en het is ook boeiend om te zien hoe soms ook de Fractie worstelt met de nieuwe rol, het is voor ons allemaal wennen!

Ron van der Leck