zaterdag 16 mei 2015

Politiek café: thema-avond ‘Duurzaamheid in de gemeente’

D66 Smallingerland organiseert een politiek café met thema ‘Duurzaamheid in de gemeente’ op donderdag 28 mei 2015 van 20:00 tot 22:30 uur in Grand Café ’t Smelnehûs in Drachten.

In het collegeprogramma 2014-2018 van B&W van de gemeente Smallingerland staat geschreven: ‘Duurzaamheid zit in onze genen’. Deze avond gaat vooral over hoe je als gemeente vorm kunt geven aan dit mooie en belangrijke motto. Welke strategische keuzes worden er gemaakt en hoe gaan we de voortgang meten.

Bindert Kloosterman gaat in op de methode van de The Natural Step. Een wetenschappelijk onderbouwd framework dat door veel gemeenten in Canada en Zweden wordt toegepast om duurzaamheidbeleid vorm te geven. Geurt van de Kerk presenteert de Gemeentelijke Duurzaamheidindex. Een index die al elke twee jaar wordt uitgebracht en een indicator is voor de vorderingen die er gemaakt worden op het terrein van duurzaamheid

U bent van harte uitgenodigd deze thema-avond bij te wonen en mee te denken, mee te praten en mee te debatteren over de wijze waarop gemeenten vorm kunnen geven aan ambities op het terrein van duurzaamheid. In verband met het aantal beschikbare plaatsen wordt aanbevolen uw deelname aan de avond aan te kondigen via deze link.

Sprekers:

– Bindert Kloosterman:’Duurzaamheid en de strategische keuze van een gemeente’
Bindert Kloosterman is echtgenoot, vader en pake. Tevens is hij transitiedenker, initiator en adviseur voor het aanbrengen van een versnelling in het verduurzamen van de biosfeer. Hij doet dit als adviseur van Share2innovate, als ambassadeur voor TheNaturalStep en als ambassadeur voor Huren met Energie van Aedes en Platform 31. ‘The natural step’ is een wetenschappelijk onderbouwd framework, dat door veel gemeenten in Canada en Zweden wordt toegepast om duurzaamheid vorm te geven.

– Geurt van de Kerk: ‘Hoe duurzaam is uw gemeente?’
Geurt van de Kerk heeft jarenlang gewerkt als management consultant in binnen- en buitenland. Sinds 2006 is hij voorzitter van de Stichting Duurzame Samenleving. De Stichting brengt elke twee jaar de Sustainable Society Index, SSI (ssfindex.com), uit die voor ‘alle’ landen laat zien hoe duurzaam deze zijn. In 2014 heeft de Stichting ook een duurzaamheidsindex op lokaal niveau gepresenteerd, de Gemeentelijke Duurzaamheidsindex, GDI (gdindex.nl).

D66_Duurzaamheidposter_20150528