woensdag 4 november 2015

Symposium ‘Economische ontwikkeling in Zuidoost Friesland’ groot succes!

Ruim honderd mensen uit het bedrijfsleven, plaatselijk belangen, onderwijs en verschillende politieke partijen kwam op 29 oktober naar het Victoriapark in Wolvega om te luisteren naar Alexander Rinnooy Kan, Senator voor D66, Gerard Kremer van MKB Noord Nederland en Anne Jan Zwart, directeur van Ecostyle. Het symposium werd georganiseerd door de D66 afdelingen Zuidoost Friesland, Heerenveen en Smallingerland.

Na de inleidingen van de sprekers kwam er, o.l.v. gespreksleider Anry Klein Deters, een levendige discussie op gang over hoe wij natuur, leefbaarheid en Duurzaamheid kunnen inzetten voor economische ontwikkelingen in onze regio.

De heer Rinnooy Kan: “je moet milieuproblematiek en duurzaamheid niet alleen overlaten aan de politiek”. Hij benadrukte dat wij onze ambities voor duurzaamheidsdoelstellingen bescheiden hebben opgesteld maar zelfs die waarschijnlijk niet gaan halen en pleitte tevens voor een speciale minister voor Duurzaamheid en Milieu.

De heer Kremer wil graag onbescheiden doelen: ‘nul op de meter’ dus geen energieverbruik meer in woningen, ‘healthy aging’ en heel Noord Nederland op glasvezel. Verder gaf hij aan dat er al zeker 20 bedrijven zijn in Friesland die al werken aan en volgens circulaire economie.

De heer Zwart had ook een optimistisch verhaal. “we leven in een startup klimaat van een nieuwe economie: kennis, kapitaal en kunde voor iedereen”. Hij noemt de nieuwe generatie creatief en betrokken bij de wereldproblematiek. Zij willen graag hun steentje bijdragen aan het oplossen daarvan. Dat is hoopvol en mooi.

Al met al realiseren wij ons na deze avond dat duurzaamheid niet alleen in de politiek is te verzinnen. Het hangt ook zeer af van het bedrijfsleven en het aanpassen van onze leefstijl. Conclusie van de avond was wellicht een citaat van Alexander Rinnooy Kan: ‘duurzaamheid moet en kan’. Initiatiefnemer Klaas de Winter sprak van een meer dan geslaagde avond. “We gaan geïnspireerd weer naar huis. Duurzaamheid blijft een onderwerp van kansen en uitdagingen”.

DSC_9651 (Medium)  DSC_9657 (Medium)  DSC_9662 (Medium)  DSC_9669 (Medium)  DSC_9677 (Medium)
Klaas de Winter,
Anry Klein Deters,