dinsdag 4 juli 2017

D66 steunt bestemmingsplan Peinder Mieden

Het was 1967, het eerste verkiezingsfilmpje van D66. Hans van Mierlo sprak de kiezer direct aan: “We waren ongerust, over de politieke situatie in ons land. Over de verwarring en de ondoorzichtigheid. Over de tanende invloed van de kiezers. Over de ontoereikendheid van de verouderde politieke spelregels. Over de onbeweeglijkheid van het partijenstelsel. Over altijd maar weer hetzelfde gezeur en hetzelfde geharrewar. “

Dat gezeur, dat geharrewar en die onbeweeglijkheid roepen wij gezamenlijk een halt toe. Steeds vaker komt het college van de gemeente Smallingerland met breed gedragen voorstellen. Voorstellen, niet van boven opgelegd, maar ontstaan vanuit een maatschappelijke wens. Een wens van vernieuwing, van ruimte voor initiatief en bovenal, een wens naar een duurzame, in vrijheid verbonden toekomst.

En de uiting van die wensen is wat het voorstel dat voor ons ligt, zo bijzonder maakt. Het is bovendien een keerpunt in de manier waarop wij denken over voornamelijk de bouw van nieuwe woningen. Daarnaast geeft het stof tot denken over het opzetten van nieuwe projecten in het algemeen. We bewegen ons hiermee naar een toekomst waarin wederzijds respect en vertrouwen de basis is. De gemeente is niet langer een lastig struikelblok, maar een waardevolle facilitator.
De bouw van het project De Peinder Mieden zal daardoor een significante, langdurige impuls zijn voor Opeinde. D66 steunt dan ook met volle overtuiging het raadsvoorstel. D66 kijkt uit naar de uitvoering van de Peinder Mieden en wenst de toekomstige bewoners alvast een prachtige tijd!