Fietsen en lopen

De elektrische fiets stelt meer mensen in staat om ook voor langere afstanden de fiets te kiezen, waardoor het steeds vaker een vervanger voor de auto wordt. Dat is goed, want fietsen is beter voor het milieu en beter voor het lichaam. De fiets is daarnaast voor vrijwel iedereen beschikbaar, bruikbaar en goedkoop. Met de fiets kun je ook nog eens direct bij de deur van je bestemming komen. D66 wil daarom het gebruik van de fiets bevorderen.

Fietssnelweg

Het aanleggen van vrijliggende fietspaden met doorlopende routes maakt het gebruik van de fiets aantrekkelijker. D66 is dan ook voorstander van de aanleg van een fietssnelweg tussen Drachten en Heerenveen met indien mogelijk een uitbreiding naar Groningen of Leeuwarden. Om dat voor elkaar te krijgen is er goed onderzoek nodig in onze gemeente.

Ruimte en veiligheid

D66 Smallingerland wil dat het centrum fietsvriendelijker wordt en dat er meer ruimte is voor fietsers en voetgangers. Daar hoort ook een goede veilige fietsenstalling bij. Daarnaast willen we dat de gemeente zorgt voor goed verlichte stoepen en wandelpaden en het wandelen stimuleert door wandelroutes verder te ontwikkelen, te beheren en te onderhouden.

Laatst gewijzigd op 28 januari 2018