Middelbaar en hoger onderwijs

D66 Smallingerland wil dat de gemeente een leven lang leren blijft bevorderen, het liefst zo dicht mogelijk bij huis. Daarom wil D66 wil een goede leerinfrastructuur, zodat het ook voor HBO, TU en WO instellingen interessant wordt een vestiging in Drachten te openen om te voorzien in een groeiende leerbehoefte op alle niveaus. Maar daarmee alleen komen we er niet. De gemeente moet zich echt sterk maken om een aantal HBO-opleidingen, een dansacademie en technische universitaire opleidingen naar Smallingerland te halen. Zo wordt het voor jongeren aantrekkelijk om na hun middelbare schooltijd in Smallingerland te blijven wonen en beroeps- of wetenschappelijk onderwijs te genieten. Het is tevens van belang dat de gemeente koploper blijft bij het aanpakken van voortijdig schoolverlaten (vsv)  en dit effectief blijft aanpakken.

Daarnaast is het belangrijk dat de gemeente prioriteit geeft aan het begeleiden van mensen, die door scholing aan het werk willen komen en zo aan de armoede willen ontsnappen. Daarom willen we ook investeren in de educatie van buitenlandse nieuwkomers in onze gemeente.